PRESS / LEHDISTÖ

PRESSMEDDELANDE 9.2.2018

Kappseglingen Barösund Runt ordnas i år för tredje gången och välkomnar seglare och åskådare att delta i det fartfyllda och roliga evenemanget som går av stapeln lördagen den 4 augusti 2018. I fjol deltog nästan 50 båtlag i tävlingen som seglas enligt LYS-regler med chasingstart i medvind.

– Det är roligt att se att Barösund Runt redan blivit ett etablerat evenemang som lockar seglare från både öst och väst. Vi tror och hoppas därför att vi hittat ett koncept som uppskattas av seglarna, säger tävlingschefen Jussi Mankki.

En bekräftelse på detta fick arrangörerna i fjol då West Nyland Yacht Club, som står värd för evenemanget, fick utmärkelsen "Årets kappseglingsarrangör 2017" av föreningen Havskappseglare rf.

–  Vi satsar mycket på det sociala kring tävlingen. Både fredagen före och på lördagen ordnas middag på Restaurang Scola i Barösund. Det bjuds på livemusik och dans och även program för åskådarna på land, säger Mankki.

I tävlingen kan man tävla med besättning, med familjemedlemmar eller segla ensam. Nytt för i år är en egen klass för H-båtarna.

– I fjol hade vi hela åtta H-båtar på startlinjen, berättar Mankki.

Även i år kommer prisbordet att vara gediget. Huvudsponsorer är Mercedes-Benz och Moet Chandon. Övriga sponsorer är Scola, Newport, Brig, Pelle P, Regatta, Heinecken, ProSail, Pen & Hammer, Finnshipping, Pajuniemi och Seapilot.

Anmälningen till årets tävling öppnar i samband med båtmässan. WNYC och Barösund Runt önskar alla seglare och åskådare varmt välkomna med. Uppdateringar gällande tävlingen finns på Facebook-sidan Barösund Runt samt på adressen www.barosundrunt.fi där man även kan anmäla sig.

Mer information:

Kommodor Magnus Vaenerberg, magnus@magentur.fi och vicekommodor, tävlingschef Jussi Mankki, jussi.mankki@live.fi

LEHDISTÖTIEDOTE 9.2.2018

Barösund Runt- kilpailu purjehditaan tänä vuonna kolmannen kerran, elokuun ensimmäisenä lauantaina, 4.8.2018. Menestynyt kilpailu houkutteli lähes 50 venekuntaa lähtölinjalle viime vuonna, ja järjestäjä West Nyland Yacht Club (WNYC) toivottavat kaikki mukaan tähän sympaattiseen ja mukavaan purjehduskilpailuun.

– On hauska huomata miten Barösund Runtista on tullut niin vakiintunut tapahtuma, joka houkuttelee purjehtiojoita idästä länteen. Uskomme että konseptimme on onnistunut ja purjehtijoiden arvostama, kertoo kilpailupäällikkö Jussi Mankki.

Todiste siitä tuli viime syksynä kun WNYC valittiin vuoden kilpailujärjestäjäksi Avomeripurjehtijat ry:n kokouksessa.

– Yhdessäolo on yhtä tärkeää kun itse purjehtiminen. Ravintola Scola tarjoaa illallisen sekä perjantaina että lauantaina. Lisäksi on livemusiikkia ja ohjelmaa kaikille, kertoo Mankki.

Barösund Runtin rata on muodoltaan lähes pyöreä ja kulkee Barösundin saaren ympäri väyliä pitkin. Kiertosuunta päätetään tuulen suunnan mukaan. Lähtö tapahtuu takaa-ajona osallistuvien veneiden LYS-tasoitusluvun mukaan.

Ilmoittautuminen alkaa venemessujen yhteydessä. Vuonna 2018 H-veneet kilpailevat omassa luokassaan.

Palkintopöytä tulee olemaan entistä runsaampi. Pääsponsorit ovat Mercedes-Benz ja Moet Chandon. Mukana on myös Scola, Newport, Brig, Pelle P, Regatta, Heinecken, ProSailor, Finnshipping, Pajuniemi, Pen & Hammer ja Seapilot.

WNYC ja Barösund Runt toivottaa purjehtijat ja purjehduksen ystävät lämpimästi tervetulleiksi. Päivityksiä kilpailuun liittyen kannattaa seurata kilpailun Facebook-sivulla ja osoitteessa www.barosundrunt.fi.

Lisätietoja:

Kommodori Magnus Vaenerberg, magnus@magentur.fi ja vara kommodori, kilpailupäällikkö Jussi Mankki, jussi.mankki@live.fi

Pressmeddelande 10.2.2017

Lehdistötiedote 10.2.2017