PRESSMEDDELANDE 8.2.2019

BARÖSUND RUNT 2019 – en social tävling full av passion

Årets Barösund Runt seglas den första helgen i augusti, 3.8.2019. Tävlingen körs enligt LYS-regeln med chasingstart i medvind.

På traditionellt sätt inleds tävlingen med öppningsceremoni och skepparmöte fredagen den 2.8. Anmälningen öppnar under båtmässan den 8.2 klockan 10.00, då också tävlingsinbjudan publiceras på hemsidan www.barosundrunt.fi, som upprätthålls av tävlingsarrangören West Nyland Yacht Club (WNYC).

Grundarna i den prisbelönta föreningen WNYC träffades under en strategidag i januari för att dra upp riktlinjer för framtida tävlingar. Det finns inga behov av större förändringar i konceptet, men WNYC strävar till att göra tävlingen ännu bättre.

”Vårt mål är ambitiöst – vi vill fortsättningsvis vara den mest intressanta och bäst ordnade tävlingen där stämningen är helt i sin egen klass. Därför försöker vi förbättra eventuella brister i både själva tävlingen och det sociala sammanhanget”, säger WNYC:s kommodor Magnus Vaenerberg.

”Att öka deltagarantalet är inget självändamål, utan mera ett tecken på att konceptet intresserar och att vi lyckats med evenemanget. Vi har turen och glädjen att kunna njuta av ett gott samarbete med flera partners på Orslandet i Barösund”, konstaterar tävlingschefen och vice kommodoren Jussi Mankki.

”De glada minerna på stranden och den avslappnade stämningen belönar arrangören och utgör en stark grund för de följande åren”, fortsätter Mankki.

Tävlingen runt Barösund seglas i vacker skärgårdsmiljö. Många sommargäster och ortsbor med stugor runt banan samlas på stränderna för att följa tävlingen.

”Tävlingen är publikvänlig. Vi för seglingen närmare åskådarna, i vissa fall bara några meter från dem”, berättar Vaenerberg som själv deltar i tävlingen.

Mer information:

Kommodor Magnus Vaenerberg, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. och vicekommodor, tävlingschef Jussi Mankki, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.